Met RGS kunt u uw dienstverlening verbeteren. U kunt uw klanten beter adviseren en ondersteunen, doordat het opstellen van rapportages minder tijd kost en u een beter overzicht heeft van de financiële situatie van uw klant.
Intermediairs die met RGS werken, stellen direct uit hun financiële bronadministratie rapportages en dashboards op. Handmatige bewerking daarbij is niet meer nodig. Ook maakt werken met RGS het mogelijk om op betrouwbare wijze de financiële gegevens van uw klant te vergelijken met zijn bedrijfsdeelnemingen en andere bedrijven.
Met RGS:
- administreert u eenduidiger en efficiënter, omdat alle administraties gekoppeld zijn aan een standaard schema
- kunt u sneller en beter rapporteren, door de automatische koppeling met de RGS-codes.
- krijgt u sneller inzicht, omdat gegevens eenvoudiger zijn uit te wisselen tussen verschillende systemen.
- kunt u uw financiële situatie beter beoordelen, omdat gegevens (beter) vergelijkbaar worden. De mogelijkheid om gegevens te kunnen vergelijken biedt daarnaast kansen voor overheden, banken en andere organisaties om u dashboard-informatie over uw bedrijf en branche (terug) te leveren.
- verbetert u de kwaliteit van uw administratie, doordat de journaalposten van de sub-administratie gekoppeld worden aan de financiële administratie.
Wat is RGS?
Referentie GrootboekSchema (RGS) is een grootboekrekeningschema dat gebaseerd is op een gestandaardiseerde codering van financiële gegevens. Een bedrijf dat met RGS werkt is in staat om gegevens eenvoudig uit de bronadministratie te halen en deze te delen met andere systemen of op te nemen in rapportages bestemd voor externe partijen. Interne en externe rapportages worden sneller opgesteld en het opstellen van betrouwbare dashboards of bedrijfsvergelijkingen wordt een stuk eenvoudiger.
De kern van RGS is de referentiecode: een unieke code die is gekoppeld aan alle grootboekrekeningen. Omdat een referentiecode gekoppeld is aan SBR, kan RGS worden gebruikt in de gehele financiële keten.